Scholing ACTief met ALK voor opleiders HOVUMC

Deze week heb ik samen met Jeannette Verhoeven weer een hele mooie tweedaagse training gegeven aan huisartsopleiders van VUmc. Wat is ACT met ALK toch een geweldige combinatie en wat maakt het werken met de ACT tools het werken met mensen met ALK gemakkelijker, luchtiger en begrijpelijker. De huisartsopleiders gaan nu verder aan de slag en komen in november terug.

Eén van de opleiders heeft een mooi werkplan gemaakt voor de komende tijd wat ik graag met jullie wil delen:

WERKPLAN ALK

  1. Eerste consulten en evt vervolgonderzoeken:……uiteindelijk werkhypothese :  ‘ALK’
  2. SCEGS: indruk van de klacht en context patiënt, wat maakt het erger, wanneer minder last etc
  3. Uitleg sensitisatie en invloed van gedrag, vicieuze cirkel. Gedrag is wel te beïnvloeden , bestaande sensitisatie niet zo makkelijk-> De draai maken
  4. Invullen schema creatieve hopeloosheid van ACT:  

                                 I Wat heb je geprobeerd om van je klachten af te komen

                                II Wat was het resultaat op korte termijn

                                III Wat was het resultaat op lange termijn

                               IV Wat betekent dit voor je : emotioneel en praktisch? 

Uit IV kun je dan haakjes voor de waarden halen die van belang zijn voor de patiënt,  bv hij wil met zijn kinderen blablabla of wil kunnen sporten of etc

5. Plannetje maken om gedaan te krijgen dat de patiënt dat wat hij heel graag wil, een beetje kan opstarten

6. evalueren/ bijstellen/vervolgen

7. Verwachtingsmanagement is belangrijk. 

           – De weg omhoog is geen rechte lijn, maar gaat met vallen en opstaan, soms met diepe dalen.

             Maar de lijn opwaarts is er dan wel degelijk

          –  Eerst zullen de klachten misschien tijdelijk verergeren, dit kan geen kwaad.

8. Bruikbare metaforen en oefeningen en dergelijke : 

I  Grote ballon in waterbak die je onder water probeert te houden -> stuit met kracht terug bij verzwakken vd duwkracht

II Steentje in de schoen -> zingend of hoofdrekenend minder last

III Gewoontevorming in het brein: rotonde waar je niet vanaf komt  (Groeven in het brein)

IV Afstand nemen van een doemgedachte middels bv geeltje op de muur plakken of uitspreken dat je waarneemt dat je de doemgedachte hebt dat etcetera. of met gek stemmetje uitspreken, opnemen en afluisteren

9. Netwerk opbouwen: samenwerken met POH GGZ, (psychosomatisch) fysio- of oefentherapeut en met in ACT geoefende psychotherapeut in de buurt. 

10. Site Carine den Boer bekijken www.uitlegalk.nl

11. Leergesprek met aios

12. Oefen-patiënt kiezen

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *